Virpi Ruohomäki: “Kasvokkain kohtaamisen tarve kasvaa”
TKK:n Yhteistyöpeli sai uuden kodin
Teknillisen korkeakoulun Yhteistyöpeli on saanut uuden kodin. Pelin valmennuskoulutuksesta vastaa tästedes Muutostaito Oy. Yhteistyöpeli on täsmälääke työryhmien kehittämiseen. Kymmenet eturivin yritykset ovat käyttäneet sitä jo vuosien ajan. Pelin luonut TKK:n tutkijatohtori Virpi Ruohomäki uskoo, että pelille on yhä tarvetta työpaikoilla.
“Yritykset hajautuvat maantieteellisesti, ja yhteiset tapaamiset vähenevät. Kun päästään harvoin kasvokkain, tarve tutustua nopeasti tiimin muihin jäseniin kasvaa”, sanoo Ruohomäki.
Ruohomäki uskoo kasvokkaisen viestinnän merkityksen korostuvan lähivuosina.
“Sähköinen viestintä lisääntyy, mutta ihminen saattaa tuntea olonsa yksinäiseksi ja eristäytyneeksi. Sähköinen viestintä lisää myös vääriymmärryksen riskiä. Kun äänenpainoja, ilmeitä ja eleitä ei näe, viesti voidaan tulkita väärin.”
Yhteistyöpeli lisää yhteenkuuluvuutta ja tutustuttaa ryhmän jäsenet toisiinsa. Tavoitteena on parantaa tiimityön tuloksia, laatua ja viihtyvyyttä työpaikalla. Peli on käytössä yli sadassa teollisuuden, korkean teknologian ja julkisen hallinnon organisaatiossa. Se suunnitelltiin yhdessä suomalaisten yritysten kanssa, ja idea lähti yritysten tarpeista. Tiimityö lisääntyi nopeasti työpaikoilla 90-luvulla, ja huomattiin, että henkilöstön vuorovaikutustaidoissa oli petrattavaa.
“Halusimme käytännönläheisen, edullisen ja helpon oppimismenetelmän, johon kaikki ryhmän jäsenet voivat osallistua tasavertaisesti. Sellaista ei löytynyt maailmalta”, kuvaa Ruohomäki.
EU:n Innovaatio-ohjelman tuella pelistä on tehty englanninkielinen versio. Se on saanut innostuneen vastaanoton monikulttuurisissa työyhteisöissä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Japanissa. Peli on käännetty myös ruotsiksi, tanskaksi ja norjaksi.
“Yhteistyöpeli on nyt testattu, tutkittu ja hyväksi havaittu. On aika lähettää se yliopistosta maailmalle. Valitsimme jatkajaksi Muutostaidon, koska yrityksessä on osaavia kehittäjiä ja konsultteja, alan koulutusta ja kokemusta sekä aito kiinnostus simulaatiopeleihin”, toteaa Ruohomäki.